وقتی صحبت از طرفداران صنعتی به میان می آید ، شما همیشه بین چندین گزینه  فن اکسیال اروپایی  یک انتخاب دارید. اما هنگام انتخاب فن برای صنایع مختلف - از جمله آنهایی که برای استفاده در معادن ، کارخانه ها و ساختمانهای تجاری استفاده می شوند - دو مورد از محبوب ترین آنها محوری و شعاعی هستند.

پنکه های محوری و شعاعی نه تنها بیشترین کاربرد را در طیف وسیعی از صنایع دارند ، بلکه دو نوع رایج ترین فن هایی هستند که امروزه در بازار موجود هستند.

طرفداران صنعتی: درک تفاوت بین فن محوری و شعاعی
بنابراین کدام نوع فن - محوری یا شعاعی - برای کاربرد شما بهتر است؟ هیچکدام انتخاب بدی نیستند ، اما شرایطی وجود دارد که یکی باید بر دیگری انتخاب شود. بنابراین ، انتخاب نوع مناسب فن اغلب به عواملی مانند جابجایی هوا ، حجم و حتی تیغه بستگی دارد. در این پست به مبانی ، تفاوت های کلیدی و مزایا و معایب فن های محوری و شعاعی نگاهی دقیق تر می شود.

طرفداران محوری
اگر تا به حال در خانه ای بدون تهویه مطبوع زندگی کرده اید یا در اتاق زیر شیروانی خوابیده اید که برای ایجاد یک محیط راحت به گردش هوای بیشتری نیاز داشته باشد ، فن قابل حمل که برای کمک به خنک کردن منطقه ایجاد کرده اید احتمالاً یک فن محوری است.

فن های محوری نام خود را برای نحوه عملکرد پره های فن گرفته اند - حول یک محور می چرخند و در نتیجه هوا را به روشی موازی با محور خارج می کنند. نمونه ای که در بالا استفاده کردیم در محیط های خانگی و کوچک صنعتی رایج است. با این حال ، فن های محوری را می توان بسیار بزرگتر ساخت و برای کارخانه ها و عملیات معدن زیرزمینی مناسب است.

در صورت نیاز به حجم زیاد هوا ، فن های محوری اغلب مورد استفاده قرار می گیرند. اگرچه فن های محوری برای رسیدن به این هدف کار خوبی انجام می دهند ، اما هوا نسبتاً کم فشار است و در منطقه خاصی متمرکز نیست.

طرفداران شعاعی
فن های شعاعی همچنین به عنوان "فن های گریز از مرکز" شناخته می شوند ، فن های شعاعی هوا را به موازات محور مانند فن های محوری نمی کشند. در عوض ، آنها هوا را از مرکز به صورت شعاعی منتقل می کنند - از این رو نام آنها از این رو است. برای ایجاد هوا ، فن های شعاعی ابتدا آن را به داخل فن می کشند. این کار اغلب از طریق ورودی جانبی انجام می شود که بر اساس اندازه فن متغیر است.

یک مثال ساده از یک فن گریز از مرکز ، یک فن کوچک "دمنده" است که در شرکت فن زیلابگ محیط های مسکونی و تجاری برای خشک کردن سریع مناطق مرطوب ساختمان یا مناطقی با آسیب آب استفاده می شود.

اگرچه حجم این نوع فن ها معمولاً کمتر از فن های محوری است ، اما فشار بسیار بیشتر است. آنها همچنین بهتر می توانند مستقیماً منطقه خاصی را هدف قرار دهند. فن های شعاعی مورد استفاده در محیط های سنگین صنعتی و معدنی معمولاً بزرگتر هستند ، از طریق ورودی ها به هوا می رسند و سپس قبل از پراکنده شدن آن را در یک سری مجاری می گذرانند.

فن های گریز از مرکز نیز ممکن است به دلیل نحوه عملکرد و ظاهر برخی از مدل ها به عنوان طرفداران سنجاب ، پنکه قفس سنجابی و بادبزن شناخته شوند.

کدام برای برنامه شما مناسب است؟ تفاوت بین فن های محوری و شعاعی
بهترین راه برای تصمیم گیری اینکه کدام فن برای برنامه شما مناسب است این است که نگاهی عمیق تر به نقاط قوت و ضعف اصلی هر کدام داشته باشید.

فشار
وقتی از فشار باد صحبت می کنیم ، به نوع هوایی که در یک منطقه انتخاب شده ایجاد می کند اشاره می کنیم. فن های محوری هوای کم فشار ایجاد می کنند ، زیرا طراحی چنین فن هایی به این دستگاه ها اجازه می دهد تا هوا را تا حدودی به طور مساوی در یک منطقه مشخص توزیع کنند.

برعکس ، فن های شعاعی ، هوا با فشار بالا تولید می کنند. به عبارت دیگر ، آنها جریان مداوم هوا را ایجاد می کنند که می تواند برای هدف قرار دادن یک منطقه متمرکز استفاده شود.

جلد
فن های محوری حجم زیادی از هوا را پخش می کنند ، فقط مقدار زیادی از قیمت فن زیلابگ هوا را فشار نمی دهند. همانطور که قبلاً گفته شد ، این امر برای مناطقی که جابجایی زیاد هوا ضروری است بسیار مناسب است.

در حالی که فن های شعاعی هوا با فشار بالا تولید می کنند ، اما آن را در حجم زیاد تولید نمی کنند.

یکشنبه 17 مرداد 1400
بؤلوملر :