مدل ترمودینامیکی سیستم A / C خودروی الکتریکی با اواپراتور منفرد
P. Deutsch ، A. Harris ، در مجموعه مقالات کنفرانس سیستم های مدیریت حرارتی خودرو (VTMS11) ، 2013

2.4 مدل شیر انبساط
مدل دریچه انبساط تلفات گرما را نادیده می گیرد ، یعنی آنتالپی ثابت در کل اکسپنشن ولو دریچه انبساط فرض می شود. این فرض ، شیر انبساط را کنترل کننده جریان جرم مبرد ساده می کند. جریان جرم مبرد از طریق دریچه انبساط را می توان با استفاده از یک معادله روزنه محاسبه کرد ، که می تواند همانطور که در [5] ارائه شده است بیان شود:

(21)
جایی که Atx ناحیه روزنه موثر است ، تراکم مبرد در ورودی دریچه انبساط است و فشارهای مبرد  دریچه انبساط در ورودی و خروجی دریچه انبساط است. پارامتر Cv ضریب جریان جرمی دریچه انبساط است که تابعی از خصوصیات ترمودینامیکی شیر انبساط است.

مهندسی فرآیند برودتی
Klaus D. Timmerhaus ، در دائرlopالمعارف علوم و فنون فیزیکی (چاپ سوم) ، 2003

شیر انبساط V.D
شیر انبساط یا شیر ژول - تامسون ، همانطور که اغلب نامیده می شود ، یک جز an مهم در هر سیستم مایع سازی است ، اگرچه به اندازه سایر اجزای ذکر شده در این بخش ، جز critical مهمی نیست. به ساده ترین حالت دریچه انبساط به شیر طبیعی شبیه است که برای کنترل جریان مایعات برودتی اصلاح شده است. این تغییرات شامل قرار دادن جریان فشار زیاد در قسمت پایین نشیمن سوپاپ برای کاهش مشکلات آب بندی ، یک ساقه سوپاپ است که برای کاهش انتقال حرارت از یک لوله دیواره نازک طولانی شده و ساخته شده است ، و یک مهر و موم ساقه است که در انجام می شود دمای محیط

انتخاب و متعادل سازی ملفه ها
G.F. هندی ، ... T.C. Welch ، در تبرید ، تهویه مطبوع و پمپ های حرارتی (چاپ پنجم) ، 2016

10.7 شیر انبساط
شیر انبساط یک روزنه منفعل است که از طریق آن مبرد مایع توسط اختلاف فشار بین شرایط چگالشی اکسپنشن الکترونیکی  و تبخیر مجبور می شود. اگر یک سیستم بتواند همیشه در شرایط ثابت کار کند ، به درستی شارژ شده باشد ، یک محدودیت ساده این نیاز را برآورده می کند. در عمل هرگز چنین نیست و کنترل لازم است. دستگاه های انبساط به طور کلی موارد زیر است:

1
لوله های مویرگی ، برای سیستم های کوچک هرمتیک. اینها کارخانه انتخاب شده و قابل تنظیم نیستند.

2
شیرهای برقی با سنسورهای سطح مایع یا شیرهای سطح مایع برای اواپراتورهای غرقابی.

3
دریچه های شناور فشار بالا به همراه شیرهای دریچه گاز گوشی برای برخی مدارهای گیرنده تحت فشار و کم فشار.

4
شیرهای انبساط ترموستاتیک یا شیرهای انبساط الکترونیکی برای مدارهای انبساط مستقیم.

رتبه بندی ظرفیت در کاتالوگ تولید کنندگان و تامین کنندگان آورده شده است. با انتخاب شیرهای انبساط ترموستاتیک از نوع معمولاً مورد استفاده در سیستمهای سفارشی ، مشکلاتی بوجود می آید. معمولاً انتخاب شیر انبساط ترموستاتیک برای حداکثر کار و در شرایط چگالش تابستانی ، با در نظر گرفتن افت فشار از طریق توزیع کننده مایع در مورد سیم پیچ چند تغذیه ای است. درجه بندی شیرها برای طیف وسیعی از اختلاف فشار ، یعنی برای طیف وسیعی از شرایط چگالشی برای یک مبرد خاص و شرایط تبخیر ، مانند جدول 10.3 آورده شده است. ممکن است تصور شود که وظیفه با توجه به اختلاف فشار بر اساس قوانین جریان سیال متفاوت است ، اما این مورد وجود اکسپنشن برقی نخواهد داشت زیرا تغییر فاز با افت فشار رخ می دهد. این به این معنی است که شیر ممکن است در فشارهای کم چگالش بتواند مایعات بیشتری را عبور دهد. برعکس ، اگر شیر با اختلاف فشار کمتری انتخاب شود (احتمالاً مربوط به شرایط متراکم در 25-25 درجه سانتیگراد در پادشاهی متحده است) ، شیر در حداکثر شرایط تابستانی خیلی بزرگ نخواهد شد. اگرچه هیچ استانداردی برای شرایط درجه بندی شیر وجود ندارد ، معمولاً بیان ظرفیت اسمی در خازن 38 درجه سانتیگراد ، تبخیر 4 درجه سانتیگراد با خنک کننده فرعی 1 کیلوگرم و بیش از حد 3-4 کیلوگرم سانتیگراد است. بعضی اوقات داده ها به شکل ظرفیت اسمی و فاکتورهای تصحیحی جدول بندی شده در می آیند.


sciencedirect.com/topics/engineering/expansion-valve

یکشنبه 23 خرداد 1400
بؤلوملر :