فشار سنج ، ابزاری برای اندازه گیری وضعیت سیال (مایع یا گاز) است که با نیرویی خرید گیج ویکا که سیال در حالت استراحت به یک واحد واحد مانند پوند بر اینچ مربع یا نیوتن بر سانتی متر مربع وارد می کند ، مشخص می شود.

فشار
فشار
فشارسنج عطارد U شکل برای اندازه گیری فشار.
هانس گروب
قرائت روی گیج ، که تفاوت بین دو فشار است ، به فشار سنج معروف است. اگر فشارهای پایین فشار اتمسفر ، کل یا مطلق باشد ، فشار مجموع فشار سنج و جو است.

ساده ترین دستگاه برای اندازه گیری فشارهای ساکن تا حدود 90 پوند بر اینچ مربع (62 نیوتن بر سانتی متر مربع) یک مانومتر لوله U است (در شکل نشان داده شده است) ، که در آن یک ستون مایع در لوله به یک منطقه باز است فشار بالا و ستون دیگر به منطقه ای با فشار کم. فشار دیفرانسیل با اختلاف سطح بین دو ستون مایع نشان داده می شود و به عنوان اختلاف سطح ضرب در چگالی مایع محاسبه می شود. مایعات منومتر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند: جیوه ، روغن ، الکل و آب.

دو نوع فشار سنج (چپ) یک فشار سنج لوله U ، که در آن فشار دیفرانسیل به عنوان اختلاف گیج فشار wika ساعت بین قرائت فشار بالا و فشار کم اندازه گیری می شود ، در تراکم مایع در لوله ضرب می شود. (راست) یک سنج لوله بوردون ، که در آن یک لوله کویل ، به مقطع مسطح نشان داده شده و به یک بلوک ثابت متصل است ، به یک مایع تحت فشار باز است. لوله تحت فشار تا حدی که با اشاره گر اندازه گیری می شود صاف می شود.
دو نوع فشار سنج (چپ) یک فشار سنج لوله U ، که در آن فشار دیفرانسیل به عنوان اختلاف ساعت بین قرائت فشار بالا و فشار کم اندازه گیری می شود ، در تراکم مایع در لوله ضرب می شود. (راست) یک سنج لوله بوردون ، که در آن یک لوله کویل ، به مقطع مسطح نشان داده شده و به یک بلوک ثابت متصل است ، به یک مایع تحت فشار باز است. لوله تحت فشار تا حدی که با اشاره گر اندازه گیری می شود صاف می شود.
دائرæالمعارف بریتانیکا ، شرکت



سنج لوله بوردون که در حدود سال 1850 اختراع شد ، هنوز هم یکی از پرکاربردترین ابزار برای اندازه گیری فشار مایعات و گازها از انواع مختلفی از جمله بخار ، آب و هوا تا فشارهای 100000 پوند بر اینچ مربع (70،000 نیوتن) است. در هر سانتی متر مربع). این دستگاه (در شکل نیز نشان داده شده است) از یک لوله دایره ای صاف و پیچیده به قوس دایره ای تشکیل شده است. یک انتهای آن به یک بلوک مرکزی لحیم می شود و به سیالی که فشار آن باید اندازه گیری شود باز است. انتهای دیگر آن مهر و موم شده و به اسپیندل نشانگر متصل می شود. وقتی فشار داخل لوله بیشتر از فشار خارجی باشد ، لوله تمایل به صاف شدن دارد ، بنابراین نشانگر را چرخانده است. فشار در مقیاس دایره ای خوانده می شود.

اشتراک Britannica Premium را دریافت کرده و به محتوای اختصاصی دسترسی پیدا کنید.
مشترک شوید
دم و دیافراگم های فلزی نیز به عنوان عناصر سنجش فشار استفاده می شوند. به دلیل انحراف زیاد برای تغییرات فشار کوچک ، ابزارهای دمنده مخصوصاً برای فشارهای کمتر از جو مناسب هستند. از دو دیافراگم موج دار که در لبه های آنها مهر و موم شده و کپسولی تشکیل شده است که تخلیه می شود ، در فشارسنج های آنروئیدی برای اندازه گیری فشار جو استفاده می شود (ارتفاع سنج را ببینید).

این ابزارها از اتصالات مکانیکی استفاده می کنند و بنابراین در درجه اول برای اندازه گیری فشارهای استاتیک یا فشارهایی که به آرامی تغییر می کنند ، مفید هستند. برای تغییر سریع فشارها ، مبدلهای فشار الکتریکی که فشار را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کنند مناسب ترند. این  قیمت گیج فشار wika شامل فشار سنجها است. حرکت عناصر مقاومت در برابر تماس ؛ و دستگاه های القایی ، اکراه ، خازنی و پیزوالکتریک. مبدل های الکترومکانیکی ، که در کنترل کننده های هیدرولیکی مورد استفاده قرار می گیرند ، جایی که سرعت و قدرت مورد نیاز است ، تغییرات فشار سیال را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کنند.

این مقاله اخیراً توسط ریچارد پالاردی ، سردبیر تحقیق ، اصلاح و به روز شده است.
در این مقالات مرتبط با بریتانیکا بیشتر بیاموزید:
ارتفاع سنج فشار.
ارتفاع سنج
ارتفاع سنج ، ابزاری برای اندازه گیری ارتفاع سطح زمین یا هر شی مانند هواپیما. دو نوع اصلی عبارتند از ارتفاع سنج فشار ، یا فشارسنج بی هوازی ، که با اندازه گیری فشار اتمسفر ارتفاع از سطح دریا را تقریبی می گیرد و ارتفاع سنج رادیویی ، که ارتفاع مطلق را اندازه می گیرد (فاصله بالاتر از زمین یا ...
فشار
فشار
فشار ، در علوم فیزیکی ، نیروی عمود بر واحد سطح ، یا تنش در یک نقطه از یک مایع محدود. فشار وارد شده به یک طبقه توسط جعبه 42 پوندی که کف آن 84 اینچ مربع مساحت دارد برابر با نیروی تقسیم بر ناحیه ای است که روی آن اعمال می شود ؛
جیمز وات
جیمز وات
جیمز وات ، سازنده و مخترع ساز اسکاتلندی که موتور بخار آن کمک قابل توجهی به انقلاب صنعتی کرد. وات همچنین به دلیل ثبت اختراع موتور دو عملکرده و یک لوکوموتیو بخار اولیه نیز مشهور بود. او به عنوان عضو انجمن سلطنتی انتخاب شد



https://www.britannica.com/technology/pressure-gauge

یکشنبه 23 خرداد 1400
بؤلوملر :