سمعک وسیله الکترونیکی کوچکی است که در گوش یا پشت گوش خرید  سمعک  می پوشید. برخی از صداها را بلندتر می کند تا فرد کم شنوا بتواند گوش دهد ، ارتباط برقرار کند و به طور کامل تری در فعالیت های روزانه شرکت کند. سمعک می تواند به افراد کمک کند تا در هر دو حالت ساکت و پر سر و صدا بیشتر بشنوند. با این حال ، از هر پنج نفری که از سمعک بهره مند می شوند فقط حدود یک نفر واقعاً از یکی استفاده می کند.

سمعک دارای سه قسمت اساسی است: میکروفن ، تقویت کننده و بلندگو. سمعک صدا را از طریق میکروفون دریافت می کند که امواج صوتی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل کرده و آنها را به یک تقویت کننده می فرستد. تقویت کننده قدرت سیگنال ها را افزایش می دهد و سپس آنها را از طریق بلندگو به گوش می فرستد.

سمعک چگونه می تواند کمک کند؟
سمعک در درجه اول در بهبود شنوایی و درک گفتاری در افرادی که دچار کم شنوایی هستند و در نتیجه آسیب به سلولهای حسی کوچک گوش داخلی است ، سلولهای مویی مفید است. به این نوع کاهش شنوایی ، کاهش شنوایی حسی عصبی گفته می شود. این آسیب می تواند در نتیجه بیماری ، پیری یا آسیب ناشی از سر و صدا یا داروهای خاص ایجاد شود.

سمعک ارتعاشات صوتی ورودی به گوش را تقویت می کند. سلول های موی زنده مانده در گوش ، ارتعاشات بزرگتر را تشخیص داده و آنها را به سیگنال های عصبی تبدیل می کنند که به مغز منتقل می شوند. هرچه صدمه به سلول های مو بیشتر شود ، کاهش شنوایی شدیدتر و تقویت بیشتر است. با این حال ، محدودیت های عملی برای میزان تقویت سمعک وجود دارد. علاوه بر این ، اگر گوش داخلی بیش از حد آسیب دیده باشد ، حتی لرزش های بزرگ به سیگنال های عصبی تبدیل نمی شوند. در این شرایط سمعک بی اثر است.

چگونه می توانم به نیاز سمعک پی ببرم؟
اگر فکر می کنید ممکن است کم شنوایی داشته باشید و از سمعک بهره مند خرید  سمعک دیجیتال  شوید ، به پزشک مراجعه کنید ، وی ممکن است شما را به یک متخصص گوش و حلق و بینی یا شنوایی سنجی ارجاع دهد. متخصص گوش و حلق و بینی ، پزشکی است که متخصص اختلالات گوش ، بینی و گلو است و علت کاهش شنوایی را بررسی خواهد کرد. شنوایی شناس یک متخصص بهداشت شنوایی است که کم شنوایی را شناسایی و اندازه گیری می کند و برای ارزیابی نوع و درجه از دست دادن تست شنوایی را انجام می دهد. اگر به شما گفته شود "ناشنوایی اعصاب" دارید و هیچ کاری نمی توان کرد ، نظر دوم را بگیرید.

آیا سمعک ها سبک های مختلفی دارند؟
 سمعک های پشت گوش (BTE) شامل یک کیف پلاستیکی سخت است که پشت گوش پوشیده شده و به یک پلاستیک گوش متصل شده است که در داخل گوش خارجی قرار می گیرد. قطعات الکترونیکی در قاب پشت گوش نگه داشته می شوند. صدا از سمعک از طریق گوش و به گوش می رود. کمکهای BTE توسط افراد در هر سنی برای کم شنوایی خفیف تا عمیق استفاده می شود.

نوع جدید سمعک BTE سمعک باز است. کمک های کوچک و متناسب با باز کاملاً در گوش قرار می گیرند ، فقط یک لوله باریک به مجرای گوش فرو رفته و کانال را قادر می سازد باز بماند. به همین دلیل ، سمعک های باز و باز ممکن است گزینه خوبی برای افرادی باشد که تجمع مایع گوش را تجربه می کنند ، زیرا آسیب دیدن این نوع کمک ها در اثر چنین موادی کمتر است. بعلاوه ، برخی از افراد ممکن است سمعک باز را ترجیح دهند زیرا درک آنها از صدای آنها "بهم پیوسته" نیست.

سمعک های داخل گوش (ITE) کاملاً در داخل گوش خارجی قرار می گیرند و برای کم شنوایی خفیف تا شدید استفاده می شوند. کیس نگهدارنده قطعات الکترونیکی از پلاستیک سخت ساخته شده است. برخی از کمکهای ITE ممکن است برخی از ویژگیهای اضافه شده مانند Hearing-aids-in-loop را نصب کرده باشند. تله کوئل یک سیم پیچ مغناطیسی کوچک است که به کاربران امکان می دهد صدا را از طریق مدار سمعک دریافت کنند ، نه از طریق میکروفون آن. این کار شنیدن مکالمه از طریق تلفن را آسان می کند. تله کوئل همچنین به افراد کمک می کند تا در امکانات عمومی که سیستم صوتی خاصی را نصب کرده اند ، به نام سیستم های حلقه القایی ، بشنوند. سیستم های حلقه القایی را می توان در بسیاری از کلیساها ، مدارس ، فرودگاه ها و سالن های سخنرانی مشاهده کرد. وسایل کمکی ITE معمولاً توسط کودکان خردسال استفاده نمی شود زیرا غالباً با رشد گوش ، محافظ ها باید تعویض شوند.

کمک های کانال در مجرای گوش قرار می گیرند و در دو سبک موجود هستند. سمعک برای سالمندان  سمعک درون کانال (ITC) متناسب با اندازه و شکل کانال گوش فرد ساخته شده است. سمعک کاملاً درون کانال (CIC) تقریباً در مجرای گوش پنهان است. از هر دو نوع برای کاهش شنوایی خفیف تا متوسط ​​استفاده می شود.

از آنجا که کوچک هستند ، ممکن است تنظیم و برداشتن کمکهای کانال برای فرد دشوار باشد. علاوه بر این ، کمکهای کانال فضای کمتری برای باتری ها و دستگاه های اضافی مانند مخابرات دارند. این داروها معمولاً برای کودکان خردسال یا افرادی که کم شنوایی شدید تا عمیق دارند توصیه نمی شود زیرا کاهش اندازه آنها قدرت و حجم آنها را محدود می کند.

آیا همه سمعک ها به یک شکل کار می کنند؟
سمعک ها بسته به الکترونیک مورد استفاده متفاوت عمل می کنند. دو نوع اصلی الکترونیک آنالوگ و دیجیتال است.

کمکهای آنالوگ امواج صوتی را به سیگنالهای الکتریکی تبدیل می کنند که تقویت می شوند. سمعک های آنالوگ / قابل تنظیم بصورت سفارشی ساخته می شوند تا نیازهای هر کاربر را برآورده کنند. کمک p است

چهارشنبه 19 خرداد 1400
بؤلوملر :