اروپا قاره ای است که کاملاً در نیمکره شمالی و بیشتر اخذ اقامت ارزان اروپا در نیمکره شرقی واقع شده است. این شامل غربی ترین شبه جزیره های سرزمین اصلی قاره اوراسیا [10] است و از شمال با اقیانوس منجمد شمالی ، از غرب با اقیانوس اطلس ، از جنوب با دریای مدیترانه و از شرق با آسیا همسایه است. معمولاً در نظر گرفته می شود که اروپا به وسیله حوضه آبخیز کوههای اورال ، رودخانه اورال ، دریای خزر ، قفقاز بزرگ ، دریای سیاه و آبراهه های تنگه ترکیه از آسیا جدا شود. [11] اگرچه بیشتر این مرزها سرزمینی است ، اما به دلیل اندازه فیزیکی زیاد و سنگینی تاریخ و سنت هایش ، اروپا به طور کلی وضعیت قاره کامل را به خود اختصاص می دهد.

اروپا حدود 10 میلیون و 180 هزار کیلومتر مربع (3 میلیون و 930 هزار هزار متر مربع) یا 2 درصد از سطح زمین (6/8 درصد از مساحت زمین) را پوشش می دهد و این دومین قاره کوچک (با استفاده از مدل هفت قاره) است. از نظر سیاسی ، اروپا به حدود پنجاه کشور مستقل تقسیم شده است که روسیه بزرگترین و پرجمعیت ترین آنها است که 39٪ قاره را تشکیل می دهد و 15٪ جمعیت آن را تشکیل می دهد. در کل اروپا در سال 2018 حدود 746 میلیون نفر جمعیت داشته است (حدود 10٪ از جمعیت جهان). [2] [3] آب و هوای اروپا تا حد زیادی تحت تأثیر جریانهای گرم آتلانتیک قرار دارد که زمستان ها و تابستان ها را در بیشتر قاره ، حتی در عرض جغرافیایی که در آن آب و هوا در آسیا و آمریکای شمالی شدید است. دورتر از دریا ، اختلافات فصلی بیش از نزدیک به ساحل قابل توجه است.

فرهنگ اروپا ریشه تمدن غربی است که نسب آن را به یونان  راحت ترین راه اخذ اقامت اروپا باستان و روم باستان می رساند. [12] [13] سقوط امپراتوری روم غربی در سال 476 میلادی و دوره مهاجرت بعدی ، پایان تاریخ باستان اروپا و آغاز قرون وسطی را رقم زد. اومانیسم ، اکتشاف ، هنر و علم رنسانس به دوران مدرن منجر شد. از زمان عصر کشف که توسط پرتغال و اسپانیا آغاز شد ، اروپا نقش اصلی را در امور جهانی داشت. بین قرن 16 و 20 ، قدرت های اروپایی در دوره های مختلف قاره آمریکا ، تقریباً در تمام آفریقا و اقیانوسیه و اکثریت آسیا استعمار کردند.

عصر روشنگری ، انقلاب بعدی فرانسه و جنگهای ناپلئونی از اواخر قرن هفدهم تا نیمه اول قرن نوزدهم این قاره را از لحاظ فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی شکل داد. انقلاب صنعتی ، که در اواخر قرن هجدهم در بریتانیا آغاز شد ، باعث ایجاد تغییرات بنیادی اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی در اروپای غربی و سرانجام جهان گسترده تر شد. هر دو جنگ جهانی در بیشتر قسمتها در اروپا اتفاق افتاد و در اواخر قرن بیستم با برجستگی اتحاد جماهیر آسان ترین راه گرفتن اقامت اروپا شوروی و ایالات متحده به کاهش سلطه اروپای غربی در امور جهانی کمک کرد. [14] در طول جنگ سرد ، اروپا در امتداد پرده آهنین بین ناتو در غرب و پیمان ورشو در شرق تقسیم شد ، تا انقلاب های 1989 و سقوط دیوار برلین.

در سال 1949 ، شورای اروپا با ایده اتحاد اروپا برای دستیابی به اهداف مشترک و جلوگیری از جنگ های آینده تاسیس شد. ادغام بیشتر اروپا توسط برخی از کشورها منجر به تشکیل اتحادیه اروپا (اتحادیه اروپا) شد ، یک نهاد سیاسی جداگانه که بین یک کنفدراسیون و یک فدراسیون قرار دارد. [15] اتحادیه اروپا از اروپای غربی سرچشمه گرفت اما از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 در حال گسترش است. ارز اکثر کشورهای اتحادیه اروپا ، یورو ، رایج ترین در میان اروپایی ها است. و منطقه شینگن اتحادیه اروپا کنترل مرزها و مهاجرت بین اکثر کشورهای عضو آن و برخی از کشورهای غیر عضو را لغو می کند. یک جنبش سیاسی وجود دارد که به نفع تکامل اتحادیه اروپا به یک فدراسیون واحد است که بیشتر قاره را در بر می گیرد.

چهارشنبه 19 خرداد 1400
بؤلوملر :