دیگران
یک فرش تخت با نخ های تار (عمودی) و پود (افقی) بهم پیوسته ایجاد می شود. انواع فرش های تخت بافته شده شرقی شامل گلیم ، سماق ، بافت موکت تایل ساده و بافت ملیله است. انواع فرش های تخت بافته شده در اروپا شامل ونیزی ، هلندی ، داماسک ، لیست ، پارچه مویی و ریشه (پارچه مضاعف دو پارچه ، پارچه دو پارچه ، سه تایی یا سه لایه) است.

فرش قلاب دار یک نوع ساده فرش دستباف است که با کشیدن نوارهایی از پارچه مانند پشم یا پنبه از طریق مش پارچه ای محکم مانند کفپوش. این نوع فرش اکنون به طور کلی به عنوان کار دستی ساخته می شود. روند ایجاد یک فرش قلاب دار ، قلاب انداختن فرش نامیده می شود. [7]

فرشهای گلدوزی برخلاف فرشهای بافته شده بر روی دستگاه بافندگی تشکیل نمی شوند. الگوی آنها با استفاده از بخیه به پایه پارچه ای (اغلب کتان) ایجاد می شود. کوک چادر و کوک متقاطع دو مورد از رایج ترین آنها هستند. فرش های گلدوزی شده به طور سنتی توسط زنان سلطنتی و اشرافی در خانه ساخته می شد ، اما از زمان معرفی سوزن های استیل (سوزن های اولیه از استخوان ساخته می شدند) و بافت پارچه در قرن شانزدهم بهبود یافته است. معروف است که مری ، ملکه اسکاتلند ، یک گلدوزی مشتاق بوده است. طرح های قرن شانزدهم معمولاً شامل پیمایش انگورها و موکت تایلی گل های منطقه ای (به عنوان مثال فرش بردفورد) است. آنها اغلب شامل مخلوقات حیوانات و نشانهای سازنده هستند. تولید تا قرن نوزدهم ادامه یافت. ترکیبات فرش دوزی شده ویکتوریا شامل گلهای بسیار سه بعدی ، سه بعدی است. الگوهایی برای فرشهای کاشی کاری شده ساخته شده از تعدادی مربع ، به نام پشم کار برلین ، در آلمان در سال 1804 معرفی شد ، و در دهه 1830 در انگلستان بسیار محبوب شد. فرش های دوزی شده می توانند ویژگی های دیگری مانند الگوی اشکال را داشته باشند یا حتی می توانند داستانی را روایت کنند.

الیاف و نخ ها

تمبر مولداوی که دارای یک فرش است
فرش را می توان از بسیاری از الیاف طبیعی و مصنوعی منفرد یا مخلوط شده تهیه کرد. الیاف برای دوام ، ظاهر ، سهولت ساخت و هزینه انتخاب می شوند. از نظر مقیاس تولید ، نخ های غالب پلی آمیدها (نایلون ها) و پلی پروپیلن با تخمین 90٪ از بازار تجاری هستند. [8]

نایلون
از قرن بیستم ، نایلون یکی از متداول ترین مواد برای ساخت فرش است. هر دو نایلون 6 و نایلون 6-6 استفاده می شود. نایلون را می توان بصورت موضعی رنگ آمیزی یا در حالت مذاب رنگ آمیزی کرد (محلول در حال مرگ است). نایلون به راحتی قابل چاپ است و دارای ویژگی های سایش عالی است. به دلیل مقاومت عالی در برابر سایش نایلون ، از آن به طور گسترده ای در فرش های صنعتی و تجاری استفاده می شود. در فرش ها ، نایلون به دلیل وجود محل های رنگ آمیزی ، به راحتی لکه دار می شود. برای ایجاد هر نوع مقاومت در برابر لکه ، به فرش نایلونی موکت تایل چیست باید این محل های رنگ پر شود. از آنجا که نایلون نفتی است ، قیمت آن با قیمت روغن متفاوت است.

پلی پروپیلن
از پلی پروپیلن ، پلی الفین سفت تر از پلی اتیلن ارزان تر ، برای تولید نخ های فرش استفاده می شود زیرا هنوز هم از سایر مواد مورد استفاده برای فرش قیمت کمتری دارد. رنگ کردن دشوار است و مانند پشم یا نایلون نمی پوشد. از پلی پروپیلن که گاهی اوقات به سادگی "الفین" نامیده می شود ، معمولاً برای ساخت فرشهای بربری استفاده می شود. فرشهای حلقه ای بزرگ الفین بربر معمولاً فقط برای مصارف سبک خانگی مناسب هستند و به سرعت مات می شوند. فرش های بربری با حلقه های کوچکتر از مقاومت بیشتری برخوردار هستند و ظاهر جدید خود را طولانی تر از سبک های بزرگ بربری حلقه دار حفظ می کنند. فرش های سطح حلقه تجاری دارای حلقه های بسیار کمی هستند و سبک های برش شمع تجاری را می توان به خوبی ساخت. سبک های تجاری وقتی با پلی پروپیلن ساخته می شوند بسیار خوب می پوشند ، و این امر برای مناطق دارای ترافیک شدید پا مانند ادارات بسیار مناسب است. فرشهای پلی پروپیلن شناخته شده اند که مقاومت خوبی در برابر لکه دارند ، اما در برابر عوامل روغن نیستند. اگر لکه ای ایجاد شود ، تمیز کردن آن دشوار است. فرشهای تجاری را می توان مستقیماً به زمین چسباند و یا آنها را روی یک ضخامت 1/4 "ضخامت 8 پوندی نصب کرد. فرشهای چمن در فضای باز معمولاً از پلی پروپیلن ساخته می شوند.

مخلوط پشم و پشم

یک فرش پشمی
پشم دارای دوام عالی است ، به راحتی رنگ می شود و نسبتاً فراوان است. وقتی با الیاف مصنوعی مانند نایلون مخلوط می شود ، دوام پشم افزایش می یابد. از نخهای پشم مخلوط به طور گسترده ای در تولید فرش مدرن استفاده می شود ، با متداول ترین ترکیب 80٪ پشم تا 20٪ الیاف مصنوعی است که اصطلاح "20/80" را به وجود می آورد. پشم نسبتاً گران است و در نتیجه فقط بخش کوچکی از بازار را تشکیل می دهد.

پلی استر
پلی استر معروف به "PET" (پلی اتیلن ترفتالات) در ساخت فرش در ساختارهای نخ ریسی و رشته ای استفاده می شود. پس از افزایش قیمت مواد اولیه بسیاری از انواع فرش در اوایل دهه 2000 ، پلی استر رقابت بیشتری پیدا کرد. پلی استر از خواص فیزیکی خوبی برخوردار است و ذاتاً ضد لک است زیرا آبگریز است ، با این وجود لکه های روغنی می توانند برای این نوع مواد مشکلی ایجاد کنند و مستعد آلودگی هستند. مشابه نایلون ، رنگ می تواند بعد از تولید اضافه شود یا در حالت مذاب تزریق شود (رنگ آمیزی محلول)

چهارشنبه 19 خرداد 1400
بؤلوملر :