بافته شده
فرش روی دستگاه بافندگی کاملاً مشابه پارچه بافته شده تولید موکت هتل می شود. توده می تواند مخمل خواب دار یا بربری باشد. فرش مخمل خواب دار یک تکه برش خورده و فرش بربر یک تکه حلقه ای است. سبک های جدیدی از فرش وجود دارد که دو سبک را با نام فرش برش و حلقه ترکیب می کند. به طور معمول از نخهای رنگی زیادی استفاده می شود و این فرایند قادر به تولید الگوهای پیچیده از طرحهای از پیش تعیین شده است (اگرچه برخی از محدودیتها برای برخی از روشهای بافت با توجه به دقت طرح داخل فرش اعمال می شود). این فرشها به دلیل سرعت نسبتاً کم روند ساخت ، معمولاً گرانترین هستند. اینها در ایران ، هند ، پاکستان و عربستان بسیار معروف هستند.

سوزن نمدی

یک مدالیون ترنج ، طرحی رایج در فرش های ایرانی
این فرش ها از نظر فنی پیشرفته ترند. نمدهای سوزنی با درهم آمیختگی موکت هتلی خانگی و نمدمالی الیاف مصنوعی منفرد با استفاده از سوزنهای خاردار و چنگال و ایجاد فرشی فوق العاده بادوام تولید می شوند. این فرش ها معمولاً در محیط های تجاری مانند هتل ها و رستوران ها که رفت و آمد مکرر وجود دارد ، یافت می شوند.

گره خورده
مقاله اصلی: فرش پرز گره خورده

یک فرش سنتی که بر روی تار و پود فرش بافته می شود
بر روی یک فرش شمع گره خورده (به طور رسمی ، یک فرش "پارچه حلقه برش کمر اضافی") ، نخ های بافت سازه با یک پارچه مکمل که در زاویه های سمت راست سطح بافت بلند می شود ، متناوب می شوند. این پود مکمل توسط یکی از سه نوع گره به تار متصل می شود (به زیر مراجعه کنید) ، مانند فرش شگ که در دهه 1970 محبوب بود ، برای تشکیل توده یا چرت زدن فرش. گره زدن با دست در فرش های شرقی و فرش بیشترین شیوع را دارد. فرش های کشمیر نیز گره های دستی دارند. فرش های شمع مانند فرش های تخت را می توان روی دستگاه های بافندگی بافته شد. در تولید فرش های اروپایی و شرقی از دستگاه های بافندگی عمودی و افقی استفاده شده است. نخ های تار قبل از شروع بافت بر روی قاب دستگاه بافندگی نصب می شوند. تعدادی از بافندگان ممکن است روی یک فرش با هم کار کنند. یک ردیف گره تکمیل و برش داده می شود. گره ها با (معمولاً یک تا چهار) ردیف پود محکم می شوند. تار فرش بافته شده معمولاً پنبه ای و پود آن جوت است. [نیاز به منبع]

گره زدن به سبک های مختلفی وجود دارد ، اما دو نوع اصلی موکت هتلی گره متقارن (ترکی یا غیوردس نیز نامیده می شود) و نامتقارن است (فارسی یا سنا نیز نامیده می شود). مراکز معاصر تولید فرش گره خورده عبارتند از: لاهور و پیشاور (پاکستان) ، کشمیر (هند) ، میرزاپور و بهادوهی (هند) ، [6] تبریز (ایران) ، افغانستان ، ارمنستان ، آذربایجان ، ترکیه ، آفریقای شمالی ، نپال ، اسپانیا ، ترکمنستان و تبت. اهمیت فرشها در فرهنگ ترکمنستان به حدی است که در پرچم ملی یک نوار قرمز عمودی در کنار طرف بالابر وجود دارد ، حاوی پنج گلدان فرش (طرحهایی که در تولید فرش استفاده می شود). کشمیر به دلیل فرشهای دستباف ابریشم یا پشم معروف است.

تافت دار

نمونه هایی از فرش منگوله ای

خشک کردن فرش ها در یک کارگاه روستایی در دره Ourika ، مراکش
اینها فرشهایی است که شمع آنها به داخل ماده پشتی تزریق می شود ، که خود سپس به پشتی ثانویه ساخته شده از بافت هسی بافته شده یا جایگزین ساخته شده توسط مرد برای ایجاد ثبات متصل می شود. این توده اغلب به منظور دستیابی به بافت های مختلف بریده می شود. این متداول ترین روش تولید فرش های داخلی برای اهداف کف پوش در جهان است.
موکت هتلی خانگی

چهارشنبه 19 خرداد 1400
بؤلوملر :