فرش یک کف پوش پارچه ای است که به طور معمول از یک موکت اداری لایه فوقانی شمع متصل به پشت تشکیل شده است. این شمع به طور سنتی از پشم ساخته می شد ، اما از قرن بیستم ، الیاف مصنوعی مانند پلی پروپیلن ، نایلون یا پلی استر اغلب استفاده می شود ، زیرا این الیاف از پشم ارزانتر هستند. این شمع معمولاً از دسته های پیچ خورده تشکیل شده است که به طور معمول تحت عملیات حرارتی قرار می گیرند تا ساختار خود را حفظ کنند. اصطلاح فرش غالباً در زمینه ای مشابه اصطلاح فرش به کار می رود ، اما معمولاً فرش ها کوچکتر از یک اتاق و به زمین متصل نیستند.

فرشها برای اهداف مختلفی استفاده می شوند ، از جمله عایق بندی کف پا از کاشی سرد یا کف بتونی ، ایجاد فضای راحت تر برای اتاق برای نشستن روی زمین (به عنوان مثال ، هنگام بازی با کودکان یا فرش نماز) ، کاهش صدا از راه رفتن (به ویژه در ساختمانهای آپارتمانی) ، و افزودن دکوراسیون یا رنگ به یک اتاق. فرش ها را می توان در هر رنگی با استفاده از الیاف رنگ شده متفاوت ساخت. فرش ها می توانند انواع مختلفی از نقش و نگارها را داشته باشند که برای تزئین سطح استفاده می شوند. از فرش ها در مراکز صنعتی و تجاری مانند فروشگاه های خرده فروشی و هتل ها و در خانه های شخصی استفاده می شود. امروزه طیف گسترده ای از فرشها و قالیچه ها در بسیاری از سطوح قیمت و کیفیت در دسترس است ، از فرش های ارزان قیمت مصنوعی که در کارخانه ها به تولید انبوه رسیده و در ساختمانهای تجاری موکت اداری ایرانی استفاده می شود تا فرشهای گران قیمت پشمی گره خورده که در خانه های شخصی استفاده می شود.

فرشها را می توان روی دستگاههای بافندگی کاملاً شبیه پارچه بافته شده ساخت ، با استفاده از نمدهای سوزنی ، گره خورده با دست (در فرش های شرقی) ، ساخته شده با تزریق شمع خود به یک ماده پشتی (به نام تافتینگ) ، تخت بافته شده ، ساخته شده توسط قلاب پشم یا پنبه از طریق مش پارچه ای محکم ، یا گلدوزی شده. فرش معمولاً در عرض های 12 فوت (3.7 متر) و 15 فوت (4.6 متر) در ایالات متحده و 4 متر (13 فوت) و 5 متر (16 فوت) در اروپا ساخته می شود. از قرن نوزدهم و بیستم ، در صورت لزوم فرش دیوار به دیوار ، می توان عرض های مختلف فرش را با یک آهن و نوار درز دار (که قبلاً به هم دوخته می شد) دوخت و بر روی یک زیرانداز بالشتک (کف پد) به یک کف ثابت کرد. ) با استفاده از میخ ، نوارهای حلقه ای (که در انگلیس به آن میله های گیرنده می گویند) ، چسب ها یا گاهاً میله های فلزی تزئینی پله. فرش دیوار به دیوار از فرش یا حصیر که از پوششهای کف پوش است ، متمایز است ، زیرا فرش دیوار به دیوار به کف ثابت شده و مساحت بسیار بیشتری را پوشش می دهد.


فهرست
1 ریشه شناسی و کاربرد
2 نوع
2.1 بافته شده
2.2 سوزن نمد
2.3 گره خورده
2.4 تافته
2.5 دیگر
3 الیاف و نخ
3.1 نایلون
3.2 پلی پروپیلن
3.3 مخلوط پشم و پشم
3.4 پلی استر
3.5 اکریلیک
4 تاریخچه
4.1 افغانستان
4.2 ارمنستان
4.3 آذربایجان
4.4 چین
4.5 هند
4.6 پاکستان
4.7 پرشیا ایران
4.8 اسکاندیناوی
4.9 ترکیه
4.10 ترکمن
4.11 اویغور
4.12 اروپا
5 فرش و نصب مدرن
6 دفع
7 در فرهنگ و عبارات مجازی
8 همچنین مراجعه کنید
9 منبع
10 مطالعه بیشتر
ریشه شناسی و کاربرد

فروشنده فرش در جیپور هند 
اصطلاح فرش از carvention فرانسه قدیم است. یکی از  موکت اداری ارزان مشتقات این اصطلاح بیان می کند که اصطلاح فرانسوی از carpita ایتالیای قدیم ، از فعل "carpire" به معنی برداشتن است. [1] [2] دیکشنری آنلاین ریشه شناسی بیان می دارد که اصطلاح "فرش" برای اولین بار در اواخر قرن سیزدهم در انگلیسی به معنای "پارچه درشت" و در اواسط قرن 14 "سفره" [یا] استفاده شد. روتختی ". [3] دیکشنری آنلاین ریشه شناسی بیان می دارد که این اصطلاح "... از فرانسوی قدیم" پارچه سنگین تزئین شده ، فرش "، از carpita لاتین قرون وسطایی یا ایتالیای قدیم" پارچه پشمی ضخیم "، احتمالاً از carpere لاتین" به کارت ، کندن ، "احتمالاً به این دلیل خوانده می شود که از پارچه ای خرد نشده ، خرد شده و" کنده "ساخته شده است. [3] معنای اصطلاح "فرش" در قرن پانزدهم تغییر یافت و به پوشش کف اشاره داشت. [3]

اصطلاح "فرش" غالباً با اصطلاح "فرش" عوض می شود. برخی منابع فرش را به صورت کشیده از دیواری به دیوار دیگر تعریف می کنند. [4] تعریف دیگر فرشها را با کیفیت پایین یا اندازه کوچکتر ، با فرشهایی که اغلب انتهای آنها تمام شده است ، در نظر می گیرد. سومین تعریف رایج این است که فرش به طور دائمی در جای خود ثابت می شود در حالی که یک فرش به راحتی روی زمین چیده شده است. از لحاظ تاریخی ، اصطلاح "فرش" به پوشش های میز و دیوار نیز اطلاق می شد ، زیرا فرشها تا قرن 15 در کفهای داخلی اروپا معمولاً روی زمین استفاده نمی شدند.

اصطلاح "فرش" برای اولین بار در دهه 1550 در انگلیسی با معنی "پارچه درشت" استفاده شد. این اصطلاح "... ریشه اسکاندیناویایی است ؛ مقایسه روپای گویشی نروژی" روتختی درشت "، از rogg نورس قدیمی" توله شگی "، از پروتو-ژرمنی * rawwa- ، شاید مربوط به پارچه (n.) و خشن (adj. ). "[5] معنی" فرش "" ... به "روتختی ، بسته بندی" (دهه 1590) و سپس "حصیر برای کف" (1808) تبدیل شد ". [5]

چهارشنبه 19 خرداد 1400
بؤلوملر :