سوپاپ چک چیست؟

دریچه ای که برای جلوگیری از برگشت جریان در سیستم لوله کشی  چک ولو کمپرسور کستل  استفاده می شود به عنوان شیر چک شناخته می شود. همچنین به عنوان شیر برگشت ناپذیر یا NRV شناخته می شود. فشار سیال که از یک خط لوله عبور می کند دریچه را باز می کند ، در حالی که هرگونه برگشت جریان باعث بسته شدن شیر می شود.


این اجازه می دهد تا جریان کامل بدون مانع باشد و با کاهش فشار به طور خودکار خاموش می شود. عملکرد دقیق آن بستگی به مکانیسم شیر دارد.


قطعات شیر ​​برگشت ناپذیر

این شامل بدنه ، روکش ، دیسک ، پین لولا و حلقه نشیمن است. در تصویر زیر می توانید قسمت های شیر را ببینید.


قطعات شیر ​​را چک کنید

تصویر- TROUVAY و CAUVIN


YouTube Video

انواع شیرآلات

نوع دیسک نوع شیر را تعیین می کند. رایج ترین انواع دریچه های چک عبارتند از:


نوع چرخش

بالای لولایی

دیسک کج

نوع بالابر

نوع پیستونی

نوع توپ

نوع صفحه دوتایی

سوپاپ چک را متوقف کنید

بیایید در مورد هر یک از آنها بیاموزیم.


سوپاپ بررسی چرخش

سوپاپ چک نوسان با قطعات

تصویر - کتاب راهنمای DOE


دیسک موجود در شیر نوع تاب به دلیل باز یا بسته شدن چک ولو کستل ایتالیا   کامل هدایت نمی شود. این شیر وقتی جریان در خط وجود دارد کار می کند و در صورت عدم جریان کاملاً بسته می شود. تلاطم و افت فشار در شیر بسیار کم است. طراحی دیسک و صندلی می تواند از فلز به فلز یا فلز از کامپوزیت باشد.


زاویه بین صندلی و صفحه عمودی به زاویه نشستن معروف است و از 0 تا 45 درجه متغیر است. معمولاً زاویه های نشیمن در محدوده 5 تا 7 درجه هستند. زاویه های بزرگتر صندلی باعث کاهش حرکت دیسک می شود و در نتیجه بسته می شود و در نتیجه امکان چکش آب به حداقل می رسد. یک صندلی عمودی دارای زاویه 0 درجه است.


دوره های لوله کشی

شیر نوع چرخشی جریان کامل و بدون مانعی را امکان پذیر می کند و با کاهش فشار به طور خودکار بسته می شود. معمولاً به صورت ترکیبی با شیرهای دروازه ای نصب می شوند زیرا ترکیبات جریان نسبتاً آزاد را ارائه می دهند.


یک شیر پایه نوع نوسان متشکل از یک بدنه سوپاپ ، یک درپوش سرپوش و یک دیسک است که به لولا متصل است.


YouTube Video

شیر چک دیسک کج

دیسک کج سوپاپ را بررسی کنید

تصویر - کتاب راهنمای DOE


دریچه نوع دیسک کج برای غلبه بر برخی از نقاط ضعف شیرهای نوع تاب معمولی طراحی شده است. طراحی دیسک کج ، شیر را قادر می سازد تا کاملاً باز شود و با سرعت جریان پایین ثابت بماند و با توقف جریان حمل و نقل ، سریع بسته شود.


دیسک گنبدی شکل در جریان و جریان سیال در هر دو سطح پایین و بالای دیسک شناور است. همانطور که دیسک بارگیری می شود ، هنگامی که فشار جریان به جلو کاهش می یابد ، نیروی فنر به بسته شدن سریع شیر کمک می کند. در تصویر بالا جریان از شیر را مشاهده می کنید.


دریچه نوع دیسک کج در نوع ویفر و طرح نوع لگ موجود است.


نوع توپی و پلاگین Lift NRV

طراحی صندلی سوپاپ چک لیفت مانند شیر چک ولو کستل است. پیستون یا توپ معمولاً به عنوان دیسک استفاده می شود.


سوپاپ های لیفت چک مخصوصاً برای سرویس فشار قوی که سرعت جریان زیاد است مناسب هستند. دیسک کاملاً روی تماس با صندلی تنظیم شده است. آنها برای نصب در خطوط لوله افقی یا عمودی با جریان رو به بالا مناسب هستند.


وقتی جریان به زیر نشیمنگاه وارد می شود ، با فشار جریان رو به بالا ، دیسکی از صندلی بلند می شود. وقتی جریان متوقف می شود یا معکوس می شود ، جریان برگشتی و جاذبه دیسک را به سمت پایین مجبور می کند تا روی صندلی قرار بگیرد. معمولاً در سیستم های لوله کشی که از دریچه های کره زمین به عنوان شیر کنترل جریان استفاده می کنند ، استفاده می شود.


نوع شیر توپی و شاخه برقی با مقطع عرضی

در اینجا می توانید سوپاپ یا نوع پلاگین یا پیستون و نوع توپی را ببینید. این سوپاپ ها ویژگی های برتر نشتی را نسبت به شیرهای کنترل تاب دارند.


برخی از طراحی ها از نوع پلاگین از فنر برای نگهداری دیسک در یک موقعیت بسته استفاده می کنند. این اطمینان حاصل می کند که شیر فقط در صورت فشار کافی در جهت جریان ، جریان سیال را مجاز می کند.


یک شیر از نوع توپی بسیار ساده است زیرا به راحتی بر اساس اصل جاذبه کار می کند. وقتی فشار کافی در جریان وجود دارد ، توپ را به سمت بالا بلند می کند اما وقتی فشار کاهش می یابد ، توپ رو به پایین غلتیده و دهانه را می بندد.


سوپاپ بررسی صفحه دوتایی / دیسک دوتایی

شیر چک دو صفحه ای

سوپاپ چک دو صفحه ای به شیر کنترل پروانه ای ، دریچه چک دیسک تاشو ، شیر چک دیسک دوتایی یا تقسیم دیسک معروف است. همانطور که از نام آن مشخص است ، دو نیمه دیسک با جریان جلو به سمت مرکز مرکزی حرکت می کنند و با جریان معکوس دو نیمه باز می شوند و روی صندلی قرار می گیرند تا جریان را ببندند (عمل Flapping).


استفاده از شیر پلاستیکی دوتایی در خدمات مایع و گازی با فشار کم محبوب است. سبک و جمع و جور بودن آن باعث می شود که در صورت اهمیت فضا و راحتی ، انتخابی مطلوب باشد.


80 تا 90٪ سبک تر از شیرآلات چک تمام بدنه معمولی است. غالباً در سیستم هایی که از دریچه های پروانه استفاده می کنند استفاده می شود. هزینه نصب و نگهداری در مقایسه با انواع دیگر بسیار کم است.


YouTube Video

سوپاپ چک را متوقف کنید

قطعات شیر ​​چک را متوقف کنید

تصویر- کتاب راهنمای DOE


Stop Check Valve ترکیبی از سوپاپ چک لیفت و شیر Globe است. یا می تواند به عنوان سوپاپ چک یا به عنوان سوپاپ ایزوله (ایست) مانند شیر کره ای استفاده شود. این شیرها را می توان با آن بست

چهارشنبه 19 خرداد 1400
بؤلوملر :