اگر با یک لاستیک تقریباً پهن شده به یک پمپ بنزین لنگ بزنید ، وقتی فروش گیج ویکا شروع به پر کردن می کنید ، متوجه می شوید که اندازه گیری تایر روی خط هوایی تقریباً صفر است. در حقیقت ، اگر سوراخ شکافی در لاستیک شما ایجاد شود ، اندازه گیری صفر خواهد شد ، حتی اگر فشار جو در تایر وجود داشته باشد. چرا گیج صفر خوانده می شود؟ در اینجا هیچ رمز و راز وجود ندارد. سنجهای تایر به سادگی برای خواندن صفر در فشار جو و مثبت در صورت فشار بیشتر از اتمسفر طراحی شده اند.

به همین ترتیب ، فشار جوی بر فشار خون در هر قسمت از سیستم گردش خون می افزاید. (همانطور که در اصل پاسکال ذکر شده است ، فشار کل موجود در یک مایع مجموع فشارهای حاصل از منابع مختلف است - در اینجا قلب و جو است.) اما فشار اتمسفر اثر خالصی بر جریان خون ندارد زیرا بر فشار خارج شده اضافه می کند از قلب و بازگشت به آن ، بیش از حد. آنچه مهم است این است که میزان فشار خون بیشتر از فشار جوی است. اندازه گیری فشار خون ، مانند فشار لاستیک ، نسبت به فشار جو انجام می شود.

به طور خلاصه ، بسیار معمول است که فشارسنج ها فشار اتمسفر را نادیده می گیرند - یعنی صفر را در فشار اتمسفر می خوانند. بنابراین فشار گیج را فشار نسبت به فشار جو می دانیم. فشار گیج برای فشارهای بالاتر از فشار اتمسفر مثبت و برای فشارهای زیر آن منفی است.

فشار سنج
فشار گیج فشار نسبت به فشار جو است. فشار گیج برای فشارهای فروش گیج ویکا از فشار اتمسفر مثبت و برای فشارهای زیر آن منفی است.
در حقیقت ، فشار جو به هر سیالی که در یک ظرف سفت و محکم محصور نشده باشد ، به فشار اضافه می کند. این به دلیل اصل پاسکال اتفاق می افتد. فشار کل یا فشار مطلق در نتیجه مجموع فشار سنج و فشار جوی است: Pabs = Pg + Patm که در آن Pabs فشار مطلق است ، Pg فشار سنج و Patm فشار جو است. به عنوان مثال ، اگر سنسور تایر شما 34 psi (پوند بر اینچ مربع) باشد ، فشار مطلق 34 psi بعلاوه 14.7 psi (Patm in psi) یا 48.7 psi (معادل 336 kPa) است.

فشار مطلق
فشار مطلق مجموع فشار گیج و فشار جوی است.
به دلایلی که بعداً بررسی خواهیم کرد ، در بیشتر موارد فشار مطلق گیج فشار wika مایعات نمی تواند منفی باشد. مایعات به جای کشیدن فشار می آورند ، بنابراین کمترین فشار مطلق صفر است. (فشار مطلق منفی کشش است.) بنابراین کمترین فشار سنج ممکن Pg = −Patm است (این باعث می شود Pabs صفر شود). برای اندازه گیری فشار اندازه گیری محدودیتی نظری وجود ندارد.

یکشنبه 2 خرداد 1400
بؤلوملر :