مبدل های حرارتی با توجه به آرایش جریان سه طبقه مبدل حرارتی چیست بندی اصلی دارند. در مبدل های حرارتی جریان موازی ، دو سیال از یک انتها وارد مبدل می شوند و به موازات یکدیگر به طرف دیگر می روند. در مبدل های حرارتی جریان جریان مایعات از انتهای مخالف وارد مبدل می شوند. با توجه به اینکه اختلاف میانگین دما در طول هر واحد بالاتر است ، طراحی جریان شمارنده کارآمدترین است زیرا می تواند بیشترین گرما را از محیط گرمایی مبدل حرارتی آلفالاوال (انتقال) در واحد جرم منتقل کند. به مبادله متقابل مراجعه کنید. در یک مبدل حرارتی جریان متقاطع ، مایعات تقریباً عمود بر یکدیگر از طریق مبدل عبور می کنند.

برای کارایی ، مبدل های حرارتی طوری طراحی شده اند که سطح دیواره بین دو سیال را به حداکثر برسانند ، در حالی که مقاومت در برابر جریان سیال از طریق مبدل را به حداقل می رسانند. عملکرد مبدل همچنین می تواند تحت مبدل حرارتی دانفوس تأثیر افزودن باله یا موج دار در یک یا هر دو جهت باشد ، که باعث افزایش سطح می شود و ممکن است جریان مایع را هدایت کند یا تلاطم ایجاد کند.

دمای رانندگی در سطح انتقال حرارت با موقعیت متفاوت است ، اما می توان دمای متوسط ​​مناسبی را تعریف کرد. در اکثر سیستم های ساده این "اختلاف میانگین دما" (LMTD) است. بعضی اوقات دانش مستقیم از LMTD در دسترس نیست و از روش NTU استفاده می شود.

چهارشنبه 25 فروردین 1400
بؤلوملر :