نسخه چاپی بازبررسی شنوایی سنجی در اهواز اجمالیارزیابی شنوایی سنجی یک آزمون شنوایی بدون درد و بدون تهاجم است که توانایی فرد را در شنیدن صداها ، تپش ها یا فرکانس های مختلف اندازه گیری می کند. بیمارانی که تومور در داخل یا اطراف گوش دارند ممکن است تحت آزمایش شنوایی سنجی قرار گیرند تا مشخص شود آیا کم شنوایی رخ داده است یا شنوایی خود را قبل و بعد از عمل کنترل کنند. همچنین برای ارزیابی اینکه آیا سمعک یا جراحی ممکن است شنوایی فرد را بهبود بخشد مورد استفاده قرار می گیرد.
تست شنوایی چگونه کار می کند؟گوش های ما دارای سه قسمت مجزا هستند: گوش خارجی ، میانی و داخلی (شکل 1). آزمایش شنوایی سنجی می تواند تشخیص دهد که آیا شما دچار کم شنوایی حسی عصبی (آسیب به عصب یا حلزون گوش) یا کاهش شنوایی رسانا (آسیب به پرده گوش یا استخوان های کوچک استخوان) هستید. در طول ارزیابی شنوایی سنجی ، آزمایش های مختلفی ممکن است انجام شود.
آناتومی گوششکل 1. گوش خارجی امواج صوتی از محیط را جمع آوری کرده و آنها را از کانال گوش به داخل پرده گوش قیف می کند. هنگامی که صدا به پرده گوش می رسد ارتعاشات ایجاد می شود. ارتعاشات در امتداد استخوان های ریز (استخوان) در گوش میانی منتقل می شود. استخوان ها از خال ، لگن ، و منقبض تشکیل شده اند. قوزها ارتعاشات را به حلزون حلزون گوش داخلی می رسانند. حلزون گوش حلزونی یک لوله مارپیچی است شنوایی سنجی در اهواز که با مایع پر شده و با سلولهای مویی اندازه میکروسکوپی پوشانده شده است. هنگامی که ارتعاش به حلزون گوش برخورد می کند ، باعث حرکت مایع و سپس سلول های مو می شود. حرکت سلول های مو باعث ایجاد سیگنال های عصبی می شود که مغز ما آن را به عنوان صدا درک می کند.یک تست شنوایی سنجی خالص ، نرم ترین یا کم شنیدنی ترین صدایی را که فرد می تواند بشنود اندازه گیری می کند. در حین آزمایش ، شما از هدفون استفاده می کنید و طیف وسیعی از صداها را که به طور همزمان به یک گوش هدایت می شود ، می شنوید. شدت صدا بر حسب دسی بل (دسی بل) اندازه گیری می شود. نجوا حدود 20 دسی بل ، موسیقی با صدای بلند بین 80 تا 120 دسی بل و موتور جت حدود 180 دسی بل است. میزان صدا بر اساس فرکانس (هرتز) اندازه گیری می شود. محدوده صداهای باس کم 50-60 هرتز ، تن های با صدای بلند 10000 هرتز یا بیشتر است. محدوده شنوایی معمولی بین 250 تا 8000 هرتز در 25 دسی بل یا کمتر است.
یک تست تشخیص کلمه (که به آن تست تشخیص افتخار نیز گفته می شود) توانایی فرد را در درک گفتار از سر و صدای پس زمینه ارزیابی می کند. اگر تبعیض در گفتار شما ضعیف است ، ممکن است گفتار ناهنجار به نظر برسد. نمرات تشخیص کلمه می تواند در پیش بینی مفید بودن سمعک مفید باشد.
یک آزمایش تمپانومتری مشکلاتی مانند تجمع مایع/موم ، سوراخ سوراخ گوش ، آسیب استخوان استخوانی یا تومورهایی در گوش میانی را تشخیص می دهد. آزمایش بازتاب صوتی اعصاب جمجمه و ساقه مغز را ارزیابی می کند.
تست شنوایی چه چیزی را نشان می دهد؟شنوایی سنجی تن خالص میزان شنوایی فرکانس های مختلف تن در هر دو گوش را ترسیم می کند. در نمودار شنوایی سنجی ، O قرمز نتایج گوش راست و X رنگ گوش چپ را نشان می دهد (شکل 2).
شنوایی سنجیشکل 2. شنوایی سنجی بیمار مبتلا به نوروم آکوستیک کاهش شنوایی را در گوش چپ نشان می دهد. خط قرمز گوش راست است. خط آبی گوش چپ است.کم شنوایی اغلب به شرح زیر توصیف می شود:
عادی = کمتر از 25 دسی بل HLخفیف = 25-40 دسی بل HLمتوسط ​​= 41-65 دسی بل HLشدید = 66-90 دسی بل HLعمیق = بیش از 90 دسی بل HLچه کسی آزمایش را انجام می دهد؟متخصص شنوایی شناسی یک تست شنوایی انجام می دهد.
چگونه باید برای آزمون آماده شوم؟آمادگی خاصی برای آزمون وجود ندارد. تمام تلاش خود را بکنید تا در حین آزمایش ساکت و ساکت بمانید تا بتوان یک ضبط دقیق ایجاد کرد.

https://mayfieldclinic.com/pe-hearing.htm

چهارشنبه 31 شهریور 1400
بؤلوملر :